Anmeldelser av I sør har de sjøen

Under en fullsatt premiere var fire anmeldere tilstede. Her kan du lese deres opplevelse av I sør har de sjøen.

Klassekampen: “Preg av et drømmespill”

– Helt til slutt sitter de to skuespillerne med ryggen mot publikum. De lurer på hva de kan være og sier «du kan være en bru». Da slår det meg at det er det språk er: en bru mellom sinn. Noen ganger kan språket forkle sinnets fragmentariske natur. Men det kan også være en kobling, for det er gjennom språket vi kan få innblikk i den andre, og I sør har de sjøen gir et bedre innblikk enn det meste. – Julie Rongved Amundsen

Les hele anmeldelsen (abo)

Norsk Shakespearetidsskrift: “Åpnes opp for hverdagens absurditeter”

Les hele anmeldelsen (abo)

Fædrelandsvennen: “En smei­gedag med angst og språk i oppløs­ning”

– “Tittelen I sør har de sjøen mer enn antyder sommer og Sørland. Likevel handler det om pustebesvær i godhetens sommer, om angst og fravær av kommunikasjon (…). Maritea Dæhlin har (…), skapt en tekst som tåler repetisjoner og et liv på scenen. Kaja Haven har skapt et nærmest uforglemmelig scenebilde med tilhørende kostymer. De to skuespillerne gjør en flott innsats i å skape liv til det som lett kunne bli en stillestående affære for spesielt interesserte”. – Emil Otto Syvertsen

Les hele anmeldelsen her (abo)

Unikum: “En kulturopplevelse på kanten av formatets rammer”

– “Noe jeg virkelig likte var hvordan stykket allerede var i gang på et vis fra en gikk inn døra. Scenen er opplyst og skuespillerne sitter klare (…). Et veldig interessant aspekt var hvordan rommet ble utnyttet, selve scenen fortsatte gjennom veggen og ut av syne fra publikum og dette spilte inn i flere sekvenser (…). Det er vanskelig å si noe konkret om hva jeg syner og hvordan en formidler stykket til andre, jeg tror alle vil ha ulike oppfatninger og følelser selv. Jeg tror ihvertfall at det er et stykke som er verdt å se om du er åpen for en kulturopplevelse litt på kanten av formatets rammer”. – Adrian McAllister

Les hele anmeldelsen