Anmeldelser av Jonas
Fædrelandsvennen: Bjørneboe feires – Kilden begynner svært godt
Terningskast: 5
Kilden Teater innleder Bjørneboe-jubileet med en Jonas-versjon som har bred appell og gir dyp innsikt i Jens Bjørneboes univers som tenker og samfunnskritiker.
Bjørneboe-jubileet, 100 år siden den store dikterens fødsel i Kristiansand, ble svært godt innledet i Kilden fredag kveld. Forestillingen «Jonas» – etter romanen av samme navn fra 1955 – er med sine nesten tre timer blitt både engasjerende, heftig, rocka, meningsfull, inntrykksfull og ja – overveldende.
Les hele anmeldelsen på fvn.no (abo).
Klassekampen: Menneske og ånd
På Kilden teater er kampen for Jonas kampen for mennesket.
En så mangfoldig roman er ikke lett å dramatisere. Både rammehistorien og formidlingen av den filosofiske grunntematikken må få plass. I Malmfrid Hovsveen Hallums dramatisering og Mari Vatne Kjelstadlis regi er dette løst på elegant vis.
Les hele anmeldelse i Klassekampen her (abo).
Unikum: Jonas i Kilden
Oppsetningen er full av kontraster. Fra en nesten helt realistisk spillestil hopper de over til å spille med små dukker, som om de kun var barn som lekte. Fra å snakke om seriøse og viktige temaer hopper de over til komedie. I løpet av forestillingen går publikum gjennom hele følelsesspekteret.
Jeg tror ikke det kan bli særlig mye bedre enn når man kombinerer nesten alle tenkelige elementer, stiller noen viktige og vanskelige spørsmål til samfunnet, tar publikum fra latter til forvirring, og inkluderer det som muligens er Norges kuleste band.
Les hele anmeldelsen fra Unikum her.
Norsk Shakespearetidsskrift: Sterk start på Kilden
«Jonas» – en bombe av en forestilling, et fyrverkeri av sceniske muligheter i jubileumsåret for Jens Bjørneboe
Oppsettingen av Jonas, basert på Jens Bjørneboes roman, på Kilden teater kan karakteriseres som er et fyrverkeri av en forestilling, nesten som en bombe, med sterke dramaturgiske, scenografiske og musikalske elementer.
Les hele anmeldelse på Norsk Shakespearetidsskrift her.
Scenekunst: Til kamp mot salamandrismen!
Oppsetningen av Jens Bjørneboes Jonas på Kilden Teater i Kristiansand inviterer publikum inn i et komplekst teaterunivers.
Mens enkelthistorien om Jonas har et tydelig dramatisk potensiale, er det mer komplisert å implementere det intrikate nettet av filosofiske og politiske betraktninger som hovedfortellingen inngår i. Dette har imidlertid Malmfrid Hovsveen Hallum og regissør Mari Vatne Kjeldstadli løst på en veldig interessant og særdeles vellykket måte.
Les hele anmeldelsen fra Scenekunst her.
Dagsavisen: Best på teaterscenen nå!
Vinterferien står for døra og vårsesongen på teaterscenene byr på både premierer og gode stykker det fortsatt finnes billetter igjen til. Her er Dagsavisens oversikt over vinteren og vårens beste teateropplevelser.
Jonas trekkes frem på listen og de skriver blant annet: “Bjørneboes opprinnelige roman fra 1955 er blitt en eksplosiv dramatisering hvor Honningbarnas hardtslående, murrende og energiske punk fyrer opp under teksten, mens bandmedlemmene selv, som musikken, blir en integrert del av ensemblet (…)”
Les hele anmeldelsen fra Dagsavisen her (abo)
Morgenbladet: Læring under tvang
I år er det hundre år siden Jens Bjørneboe ble født, og hans opprør mot skolevesenet har funnet veien til flere norske teaterscener. Men hvor blir det av de helhetlige skolealternativene?
Denne våren er det uvanlig stort fokus på skole- og ungdomsopprør i norske teatre.
Les hele anmeldelsen fra Morgenbladet her (abo)
DAG OG TID: Sterk dramatisering
Eit velfungerande esemblespel løftar Bjørneboes kritikk.
Les hele anmeldelsen fra DAG OG TID her (abo).
PODCAST: Scenesamtaler
Scenekunst.nos podkast om scenekunst og kritikken av den.
I den siste episoden av Scenekunst.nos podkast Scenesamtaler snakker redaktør Julie Rongved Amundsen med dramaturg og skribent Mariken Lauvstad, teaterkritiker Anette Therese Pettersen og teaterkritiker Frøydis Århus om teater om skole, teater om ungdom og teater for ungdom. Forestillingene som diskuteres er Kilden teater i Kristiansands oppsetning av Jens Bjørneboes roman Jonas, Nationaltheatret sin forestilling Reform 97 og Det Norske Teatrets oppsetning av Vårløysing av Frank Wedekind.