Anmeldelser av Mysterier

Bilde av Seks skuespillere i kostyme som holder frem hendene sine med håndflaten frem mens de smiler anstrengt.

Klassekampen: Er alt berre falskt, eller?

“Eit halsbrekkande og absurd teaterprosjekt som er blitt både velspela og underhaldande.”

Mysterier er blitt ei absurd, humoristisk, velspela og innsiktsfull framsyning, full av uventa vendingar og brot, og ei oppsetjing som sit i meg lenge etter teppefall. Dette var Knut Hamsun på syre.”

Les hele anmeldelse i Klassekampen her (abo).

Les hele anmeldelsen her uten betalingsmur (anmelders blogg)

 

Dagsavisen: En hallusinering over verkebyllen Hamsun

“Man kan ikke uten videre bringe Hamsun til scenen. Kilden Teaters hoppende gale oppsetning av «Mysterier» er seg problematikken bevisst.”

“Det skrikes, åles, drikkes, vræles, tråkkes og trampes. Og selv om denne hallusinerende runddansen kunne funnet sted når som helst mellom 1892 da romanen kom ut og 2020, skreddersyr Skjelbred og Aasheim sammen en helhetstanke som plasserer det hele midt i vår egen tid og bevissthet, og det uten å miste «mysteriene» av syne.”.

Les hele anmeldelsen til Dagsavisen her (abo).

 

FVN: Når scenene dras ut i det fullstendig absurde er Mysterier på sitt beste

“Kilden Teaters Mysterier er en surrealistisk slapstick-komedie, som godt kunne vært enda mer absurd.”

“Regissør Ole Johan Skjelbred har valgt å skru outrertheten og det absurde i Hamsuns roman på full styrke i sin iscenesettelse. Sammen med kostymedesigner Ane Ledang Aasheim har han skapt et univers som både er uhyre teatralt, og samtidig spekkfult med referanser”.

Les hele anmeldelsen til FVN her (abo).

 

Norsk Shakespearetidsskrift: Den andre tilstanden, eller ideen om «Mysterier» som en tripp

“Kildens «Mysterier» er en generøs og sykt morsom billedmaskin.”

“Fantastiske, for ikke å si fantaserende skuespillere behersker både party-koreografier og hang-over-gjemsel. Kostymer og scenografi er eksentriske og psykedeliske. Regissøren overrasker med et hallusinatorisk slapstick- og innvielsesspill.”

Les hele anmeldelsen til Norsk Shakespearetidsskrift her (abo).