Med Woyzeck lager regissør Tabita Friis Kristensen og senograf/kostymedesigner Nina Kay teater i Norge for aller første gang. Engasjementet de har møtt i Kilden, beskriver de som «noe helt unikt».
Vi møter de to danske scenekunstnerne på café i Kristiansand noen uker før premiere for å høre mer om deres arbeid med ett av de store førmodernistiske verkene, som skal se lyset i Kilden Teater fra onsdag 24. mai. Om mottakelsen de har fått i Kilden teater og konserthus. Om hvordan de har jobbet frem forestillingen. Og om hva de ønsker å fortelle publikum gjennom Woyzeck.
Til den minste knapp
— Vi har møtt på et engasjement i Kilden som jeg ærlig talt kan si at jeg ikke har opplevd så sterkt på steder vi har arbeidet tidligere. De som arbeider her har uten unntak en åpenbar lidenskap til arbeidet sitt, og de ønsker å ta en aktiv del i å skape denne forestillingen, fra de større, kunstneriske avgjørelsene til den minste knapp i et kostyme, sier regissør Tabita Friis Kristensen.
Sammen med Nina Kay (scenografi/kostymedesign) har hun tatt turen til Kilden og Kristiansand for å lage sin diplomoppgave som markerer avslutningen av hennes tid på Den Danske Scenekunstskole i København. Med seg på «norsk side», har de fått Åsmund Solberg (komponist), Kine E. H. Kvendseth (lysdesign) og Endre Sannes Hadland (dramaturg).
— Det er et stort apparat her i Kilden. Og det har vært spennende å lære huset å kjenne i de ukene vi har jobbet her, sier Friis Kristensen, og støttes av Kay.
Detektivmodus
Prosessen med å lage Woyzeck startet i det avtalen ble gjort med Kilden Teater våren 2022. At det skulle bli akkurat dette stykket, var et resultat av en kartlegging som ble gjort sammen med teatersjef Valborg Frøysnes. Både Jon Fosse og Berthold Brecht ble diskutert i prosessen, men valget falt på Georg Büchners klassiker om soldaten som ikke har annet valg enn å selge seg til tvilsomme medisinske eksperimenter for å ha mulighet til å forsørge familien sin.
For Friis Kristensen starter ofte arbeidet med en forestilling i et slags detektivmodus.
— Jeg forsøker å gå i dybden ganske tidlig. Hva ville forfatteren? Hvordan vil historien kunne forstås i dagens samfunn? Hva skjer egentlig i Woyzecks mentale reise? Denne type spørsmål. Dette er arbeid som ofte blir veldig viktig i den videre utviklingen av forestillingen, forteller hun.
Scenograf og kostymedesigner Nina Kay ble fort invitert inn i kreativt lag. Kay og Friis Kristensen har tidligere jobbet sammen ved flere anledninger. Først da de begge var studenter ved Amsterdam University of the Arts, i byen hvor Kay fremdeles bor.
Kald verden
— For min del handler det først om å fange atmosfæren i stykket. Da pleier jeg å lese manus og kjenne på hva jeg sitter igjen med når det gjelder stemning, så forsøker jeg å bygge videre på det. I Woyzeck satt jeg igjen med en klar følelse av en kald verden. Dette preger nok både scenografien og kostymene i vår oppsetning av dette stykket, forteller Kay med anerkjennende nikk fra regissør og kollega Friis Kristensen.
De to er også samkjørte på spørsmålet om hva de ønsker at publikum skal ta med seg videre etter å ha sett Woyzeck.
Blod på hendene
— Jeg håper folk vil spørre seg selv om hvem som egentlig har blod på hendene i dette stykket. Er det invidet som utfører, eller er det samfunnet, som tvinger individet til dette, spør Friis Kristensen, og følges opp av Kay:
— Ja, og jeg håper også vi kan få frem at omsorg er viktigere enn å skulle måle psykisk helse til enhver tid.
Woyzeck av Georg Büchner spilles i Kilden Teater fra 24. mai til 10. juni.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi og våre partnere teknologier som cookies for å lagre og / eller få tilgang til enhetsinformasjon. Hvis du ikke samtykker eller trekker tilbake samtykke, kan det påvirke visse funksjoner og funksjoner negativt.