Fra Lørdagsskolen i Kilden, til Sommer i Kilden

I Kildens foaje er det i disse dager duket for «Sommer i Kilden». Profesjonelle musikere med et bredt aldersspenn og variert bakgrunn skal sørge for å bevege og begeistre besøkende i Kilden denne sommeren.

Mathias Pearson med Cello
Mathias Pearson er aktuell med Sommer i Kilden

En av musikerne du kan møte i sommer er cellisten Mathias Pearson, født og oppvokst i Kristiansand og tidligere elev ved talentutviklingsprogrammet Kilden Lørdagsskole, selv om det var i først ved Kristiansand Kulturskole (nå Knuden) og i Kilden interessen for klassisk musikk for alvor befestet seg, har musikk kommet inn med morsmelken.

– Jeg kommer fra en musikalsk familie, min mor er sangerinne og musikkterapeut og min far er organist, sier Mathias på telefonen fra Haag i Nederland.

For tiden tar Mathias nemlig master ved Jan-Ype Nota og Michel Strauss, etter endt bachelorstudie ved Det Kongelige Konservatoriet i Haag.

I samtalen ramler det titt og ofte inn et par engelske fraser, et og annet nederlandsk ord finner også veien inn i intervjuet når bokmål ikke strekker helt til.

– Jeg har bodd her i rundt seks år nå og det hender det sniker seg inn et og annet ord, sier Mathias på klingende kristiansandsk med et snev av Nederlansk aksent.

Kammermusikk

I Sommer i Kilden skal Mathias og flere andre unge musikere fremføre kammermusikk, og nettopp det passer cellisten i Haag svært godt.

– Jeg liker veldig godt å spille kammermusikk. Din stemme blir utrolig viktig, og det er ingen måte å skjule en feil på. Man må virkelig gi 100% for at publikum skal få en god opplevelse, det prøver jeg for så vidt å ta med meg inn i orkesterspill også, sier Mathias.

Mathias Pearson med Cello sammen med to andre musikere

Orkesterspill, er større besetninger som fremfører verk laget for en større gruppe musikere, som for eksempel Kristiansand Symfoniorkester sine torsdagskonserter, hvor man ofte fremfører verk som krever nesten alle de 67 faste ansatte musikerne i orkesteret, tidvis enda flere.

– Jeg er enda ung og har lyst til å presse meg selv samtidig som jeg lærer. Å spille i kammermusikkgrupper åpner opp for en mer personlig tolkning slik jeg ser det, så det gir meg en mulighet til å vise meg frem på en måte som kanskje ikke er mulig i et større orkester.

Underveis har Mathias hatt mange gode hjelpere. Interessen ble vekket hjemme, før cello ble introdusert på kulturskolen hos Maja Birkeland, før han en dag stod foran sin første audition, i Kilden.

– Jeg husker godt rommet, lyset og følelsen av å gå inn i et rom og måtte prestere på audition.

I Kilden ble Mathias introdusert for Adam Grüchot, 1. konsertmester og fiolinist i Kristiansand Symfoniorkester.

– Adam introduserte meg for ensemblespill og trodde på meg og egne ferdigheter når jeg kanskje ikke gjorde det selv, det er utrolig viktig.

– Han betydde mye i valget mitt om å bli musiker, sier Mathias.

Sommer i Kilden

Nå er altså Mathias tilbake i Kilden hvor livet tok en musikalsk retning.

I 17. og 18. juli spiller Mathias i en trio sammen med Silje Grönningen og Halvor Aasen. Stryketrioen som kjenner hverandre godt fra før gjennom mange år spiller repertoaret som består av både Beethoven, Haydn og Dohnányi sammen for første gang.

– Det er kjempegøy å skulle spille sammen med venner med en felles historikk i Kilden, sier Mathias.

– Dessuten tror jeg det er en fin måte å bli introdusert for klassisk musikk. Du setter deg ned på en gratis konsert, i vakre omgivelser i halvtimes tid og får noen smakebiter fra vår felles musikkarv, sier Mathias avslutningsvis.

Sommer i kilden avholdes helt frem til 27. juli og Mathias, Halvor og Silje spiller 17. og 18. juli kl. 14.00 og 15.00.

Mathias Pearson med Cello
Mathias i sitt ess