Pianokonsert for én hånd – Å se muligheter i stedet for hindringer
Pianisten Paul Wittgenstein mistet høyre arm da han tjenestegjorde i første verdenskrig. Det stoppet ham ikke fra å bli en verdensberømt pianist.
Østerrikeren Wittgenstein ble skutt i albuen under slaget om Galicia og måtte amputere armen. Da var han kun 27 år. Han ble tatt til fange av russerne og bestemte seg allerede i fengselsleiren for at han ville fortsette som pianist, selv om han hadde kun en arm.
Han holdt pianoferdighetene i venstre hånd ved like ved å «spille» på opptegnede tangenter han hadde risset opp ved hjelp av en kull-bit. Han ble senere flyttet til en leir der det stod et vaklevorent piano han fikk lov til å spille på.
Konserter for en hånd
Da krigen var over og Wittgenstein kunne begynne å spille igjen, forstod han raskt at det ville være problematisk å spille kjente pianostykker som var blitt gjort om til arrangementer for en hånd. Det ville aldri høres like bra ut som originalen. Den eneste muligheten for å komme rundt dette problemet var å bestille musikkstykker fra komponister som var komponert for å bli spilt kun med en hånd på tangentene.
Takagi spiller Ravels pianokonsert for venstre hånd
Maurice Ravels briljante pianokonsert i D-dur for venstre hånd er den mest kjente av konsertene som Wittgenstein bestilte. Det er nettopp denne kjente pianokonserten den talentfulle pianisten Ryoma Takagi skal spille med en hånd på klaveret i Kildens konsertsal.
Dette blir langt fra noe venstrehåndsarbeid. Den unge japanske pianisten er 27 år (like gammel som Wittgenstein var da han mistet armen), men Takagi har alt rukket å vinne en rekke priser, blant annet Edvard Griegs internasjonale pianokonkurranse.
Denne sesongen spiller han i anerkjente konsertsaler som Musikverein i Wien og Elbphilharmonie i Hamburg, men torsdag 5. mars er det Konsertsalen i Kilden som står for tur.