Skaper de evige øyeblikkene
De seks faste skuespillerne ved Kilden Teater blir stadig oftere gjenkjent i bybildet. – Det er et veldig godt tegn, sier de.
– Det er spennende at teaterpublikummet på Sørlandet begynner å mene noe om oss som enkeltutøvere, og ikke bare om selve stykket de har sett, sier skuespillerne i Kildens teaterensemble.
– Det er fint å bli gjenkjent og nikket til. Vi ønsker jo kontakt med vårt publikum, sier skuespiller Steffen Mulder.
– Javisst. Men hvor ofte er dere egentlig på byen, da? ironiserer Johannes Blåsternes, den yngste i flokken. – Jeg ser ikke så mange av dere, altså.
– Vi går på steder der du ikke kommer inn ennå, repliseres det lynraskt.
Det sparkes mot skinnlegger under bordet. Omtrent slik du ville forventet det om du traff en søskenflokk i juleselskap.
Siden november i fjor har Kilden Teater nemlig hatt seks faste skuespillere ansatt på fulltid. Alle er i 30-årene, med unntak av Johannes (29), og kan dermed trekke veksler på både ungdommelighet og erfaring.
I tillegg er de blitt så gode venner at de kan fullføre hverandres kommentarer. Som i alt lagspill er god kommunikasjon, også utenfor banen, en styrke for et team.
Det er det blitt mye godt teater av, og resultatene lar ikke vente på seg. Nylige oppsetninger som «Jeg vil vaske verden ren» har fått god mottagelse hos publikum.
– Det forløser en enorm kraft å være et ensemble som vil noe, som ønsker å formidle kunst som rykker i sjelen, sier Ulrik Waarli Grimstad.
En by er ikke komplett uten kultur-institusjonen teatret. De seks kjenner både på ansvaret og privilegiet.
– At vi ikke må belage oss på frilans-virksomhet, men kan stille på jobb hver dag i Kilden, gir oss forutsigbarhet og ro. For teateret er kontinuitet en katalysator for den kunstneriske kvaliteten, sier Ann Ingrid Fuglestveit-Mortensen. Hun er takknemlig for å ha utviklet seg under lokale mentorer som Anne Ma Usterud, Ole Geir Feste og Giert Werring. – Jeg jobber mye roligere og behageligere med det jeg holder på med. Vi kommer med all vår energi…
– … til samme sted hver dag, fortsetter Ina Maria Brekke. – Det fører også til at vi investerer mye mer over lengre tid, og det skaper selvsagt et solid fundament for det vi driver med.
I tillegg til de faste, suppleres opp-setningene ofte av gjestende skuespillere.
At profilerte skuespillere utenfra i økende grad ønsker å komme til Kilden, henger nok også sammen med kvaliteten på det kunstneriske miljøet.
– Vi kjenner hverandre godt, noe som styrker samspillet og gjør prøverommet friere, tror Ina. Lars Emil Nielsen nikker. – Vi har en trygghet i hverandre, samtidig som det alltid er rom for flere inn i gruppen. De gjestende skuespillerne utfordrer oss positivt og gir oss noe nytt å strekke oss etter. Det å få inn ulike erfaringer i huset er kjempe flott, sier han.
Mellom slagene spiller de også improvisert teater. En krevende kunstart, selv om det kan se lett og lekent ut.
– Litt som når symfonikere går på jazzklubb og deltar på jamsession, kanskje, foreslår de.
– Alt teater er jo i utgangspunktet improvisasjon, sier Ulrik. De andre nikker enige. Det ville vært ren opplesning, hvis ikke.
Viktigheten av å få spille god samtidstekst, skapt eksklusivt for Kilden Teater, er noe de setter høyt.
– Vi er bevisste vår tradisjon, men er ikke et museum. Det er viktig at vi klarer å åpne teatret så byens publikum faktisk ønsker å komme og se oss. Terskelen for å komme i teatret bør høvles ned til parkettnivå, sier Johannes Blåsternes.
– Teater er noe annet enn om du skulle sett et opptak eller sett en film. Vi er alle i samme rom, og er sammen om å skape øyeblikket. Publikum er den ekstra spilleren, om du vil. Kom, så vil du forstå.
Tekst og foto Amund Hestsveen
Dedikert ensemble
Skuespilleryrket er ekstremsport. Scenekunsten går inn i alle aspekter av å være menneske. Hat. Kjærlighet. Sorg. Glede. Erotikk. Galskap. Godt teater krever at skuespillerne som gir karakterene liv, kan stole på hverandre. Fullt og helt. Når skuespillere får jobbe sammen over tid, vokser tilliten og tryggheten. Det gjør at vi kan våge mer. Utforske mer. Og skape mer.
Skuespillerensemblet til Kilden Teater består av dedikerte, modige og lekne kunstnere. Jeg gleder meg til å fortsette å bygge teatret sammen med dem.
Birgit Amalie Nilssen,
teatersjef Kilden Teater
Ann Ingrid Fuglestveit-Mortensen (36)
3 høydepunkter:
«Skyfri Himmel»
«Mamma, meg og menn»
«Spellemann på taket»
Aktuell i:
«Sult1»
«Hedda Gabler»
Johannes Blåsternes (29)
3 høydepunkter:
«Juryen – 12 edsvorne»
«Et Dukkehjem»
«Terje Vigen»
Aktuell i:
«Poteter har ingen vinger» «Sidespringerne»
Ina Maria Brekke (31)
3 høydepunkter:
«Pippi Langstrømpe»
«The Sound of Music»
«Jeg vil vaske verden ren»
Aktuell i:
«Sult1»
«Sidespringerne»
Steffen Mulder (31)
3 høydepunkter:
«Juryen – 12 edsvorne»
«Snødronningen»
«Jeg vil vaske verden ren»
Aktuell i:
«Sult1»
«Sidespringerne»
Ulrik Waarli Grimstad (31)
3 høydepunkter:
«Et dukkehjem»
«Jeg vil vaske verden ren»
«Juryen – 12 edsvorne»
Aktuell i:
«Sult1»
«Hedda Gabler»
Lars Emil Nielsen (39)
3 høydepunkter:
«Jeg vil vaske verden ren» «Gutta i trehuset»
«Juryen – 12 edsvorne»
Aktuell i:
«Sult1»
«Sidespringerne»