Teatervåren 2019
Sosiale medier, justismord og falske nyheter. Velkommen til en teatersesong viet til demokratiet.
For 2417 år siden ble Sokrates dømt av 501 medborgere til å tømme et giftbeger og dø. Han hadde gjort seg skyldig i å spotte gudene og forderve ungdommen. Rettssaken omtales ofte som verdens mest kjente justismord. Andre mener at det vi egentlig snakker om, er verdens første kjente eksempel på falske nyheter. Det «Sokrates’ forsvarstale» i alle fall er et eksempel på, er ensidig informasjon. To kilder refererer rettssaken, Xenophon og Platon. Begge var elever av Sokrates – og dedikerte fans. I deres versjoner av forsvarstalen hans, fremstår Sokrates som en demokratisk martyr som dør i sannhetens navn.
– Hvordan kunne dette skje i demokratiets vugge?, undret journalisten I. F. Stone seg over i 1970-årene. Stone lærte seg klassisk gresk og brukte Sokrates’ egen metode til å stille spørsmål ved kildene for å se dem i et nytt lys. Journalistens konklusjon er at Sokrates ble dømt for å prøve å undergrave demokratiet og gjeninnføre tyranniet i Athen. Ikke akkurat en heltehistorie. To ulike perspektiver. To mulige sannheter.
For Kilden Teater markerer oppsetningen av «Sokrates’ forsvarstale» i Intimsalen starten på en hel sesong viet til demokratiet vårt. Stein Winge har regien og Kari Onstad spiller rollen som Sokrates. Demokratier faller når de blir tatt som en selvfølge. Alt som skal til for at antidemokratiske krefter skal vinne, er at vi andre tier stille. Derfor akter vi i 2019 å rope ekstra høyt.
Forestillingen «Lik og del» er et kjærlighetsbrev til friheten og menneskene som slåss for den. En av hovedrollene spilles av Ahmad Joudeh, den syriske danseren som er blitt kjent for å møte krig og kuler med ballett. «Dans eller dø» tatoverte Ahmad i nakken da ekstremister truet med å halshugge ham om han ikke sluttet å danse men vervet seg til kamp. I stedet for å slutte, danset han bare mer. Hadde alle vært som Ahmad, hadde det ikke funnes noen til å avfyre verdens våpen. Så enkel og så vanskelig er virkeligheten. Ahmad er et menneske som gir ordet mot ny mening. Han inspirerer oss til å se scenekunstens potensielle kraft.
Sosiale medier får stadig oftere skylden for at demokratier slår sprekker. For Ahmad var sosiale medier veien ut av krigen. Gjennom «Lik og del» vil vi utforske det demokratiske potensialet i alt vi liker og deler, samtidig som vi vil se på farene ved en dopamindrevet debatt-plattform der ekkokamre og heiagjenger på forførerisk vis truer med å forflate samfunnssamtalen. Som motspiller, får Ahmad Kristiansands egen Maria Mozhdah. Bare 19 år gammel har dette stortalentet rukket å bli Amanda-nominert og å vinne Bari International Film Festivals pris for beste skuespiller for sin rolle i «Hva folk vil si?» Nå er filmen Norges Oscarkandidat, og vi er ufattelig stolte av å ha Maria med på laget.
I Kina brukes sosiale medier nå til å overvåke alle innbyggerne og rangere dem etter statlige kriterier. Vi er et stykke unna en slik dystopi i Norge, men i hvilken grad er vi klar over hva vi sier ja til, når vi tillater «cookies» og «location services» på telefonen vår, når vi snakker med Siri og lar mikrofonen stå på etterpå, eller når vi logger inn cyberspace rundt med vår Facebook-konto? Dette, og litt til, tar James Graham oss med inn i med sitt stykke «Helt privat». James Graham har tatt både West End og Broadway med storm, og vi i Kilden Teater er glade for å kunne introdusere denne viktige forfatteren for et norsk publikum for første gang. Kanskje kan han gi oss en aldri så liten oppvåkning før sesongen vår avsluttes i Fjæreheia. Som seg hør og bør krones en teatersesong i demokratiets navn, med vår egen Henrik Ibsen. I «Fruen fra havet» oppsummerer Ellida i en scene hva frihet er: Retten til å eie sine egne valg! Det er dette alt handler om.
Jeg gleder meg til å ta publikum med på en nesten 2500 års lang reise inn i frihetens tanker og tekster. Hele verden er en scene, sier Shakespeare. Akkurat nå vil vi prøve å få plass til hele verden i teatret. Velkommen!
Amalie Nilssen, teatersjef
Sokrates’ forsvarstale
Spilles fra 1. februar til 30. mars
Regi: Stein Winge
Med: Kari Onstad og Ina Maria Brekke
Lik og del
Spilles fra 22. februar til 30. april
Regi: Amalie Nilssen
Med: Ahmad Joudeh, Maria Mozhdah, Ghopi Prabaharan, Tomos Young og Ingrid Liavaag
Helt privat
Spilles fra 3. april til 4. mai
Regi: Michael Gieleta
Med blant andre: Johannes Blåsternes, Ina Maria Brekke og Ann Ingrid Fuglestveit-Mortensen
Fruen fra havet
Spilles fra 10. til 20. juli i Fjæreheia
Regi: Amalie Nilssen
Med blant andre: Iselin Shumba og Henrik Rafaelsen