Hvem er hvem i Amadeus?
Høsten byr på en av musikkhistoriens mest spektakulære forestillinger. Amadeus har blitt spilt verden over og inneholder et rikholdig og komplekst persongalleri. I denne artikkelen blir vi kjent med noen av karakterene i forestillingen.
I forestillingen foregår det en rivalisering mellom Salieri og Mozart. Salieri har jobbet hardt hele livet for å oppnå suksess med musikken sin. Mozart på sin side har tilsynelatende bare kunnet dukke opp med sitt enorme musikalske talent og røve til seg all oppmerksomheten, dette gjør Salieri sint og desperat. Besatt av Mozart staker Salieri ut en ny kurs i livet, han vil bli som Mozart, og nettopp dette skal vise seg å få fatale konsekvenser.
Som nevnt inneholder stykket et rikt persongalleri. I tillegg får skuespillere og sangere også støtte fra Kristiansand symfoniorkester som vil ha musikere på scenen gjennom store deler av stykket.
Antonio Salieri Antonio Salieri var en italiensk komponist og dirigent som dominerte Wiens musikkliv i femti år. Han underviste en rekke berømte musikere, som Schubert og Beethoven. Han skrev 40 operaer og annen musikk, men verkene forsvant sakte fra repertoarene noen tiår etter sin død. Han ble kjent igjen på 1900-tallet gjennom filmen Amadeus, som dramatiserer hans forhold til Mozart.
Wolfgang Amadeus Mozart var en genial musiker og komponist som flyttet til Wien i 1781. Der ble han populær blant publikum og aristokrati, og omgikk mange kunstnere, som Salieri og Haydn. I Wien skrev han noen av sine mesterverk, som “Figaros bryllup” og “Don Juan”. Han døde ung, men hans musikk har hatt enorm innflytelse på vestlig klassisk musikk.
Constanze Weber, Mozarts kone Constanze Weber ble født i 1762 i Tyskland. Hun var en begavet sanger som møtte Mozart i 1777. Constanze støttet Mozart følelsesmessig og administrativt, og fikk seks barn med ham, men bare to overlevde. Etter Mozarts død arbeidet hun hardt for å spre hans Mozarts musikalske arv. Hun giftet seg igjen med en dansk diplomat og døde i 1842 i Salzburg.
Joseph II var Østerrikes keiser fra 1765 til 1790. Han reformerte landet, bl.a. ved å avskaffe livegenskap og begrense kirken. Han hadde en betydelig innvirkning på Mozarts liv og karriere. Joseph var en kunstens beskytter og støttet Mozarts arbeid, men det var også konflikt i forholdet, da gjerne i forbindelse med religiøse spørsmål.
Grev Johann Kilian von Strack var en innflytelsesrik kammerherre ved hoffet. Han ga Mozart økonomisk støtte og bestilte flere verk fra ham, inkludert “La clemenza di Tito”. Strack hadde en konservativ musikksmak, i motsetning til Mozart, og streng i overholdelse av hoffprotokollen, men forble likevel en viktig støttespiller for Mozart.
Grev Franz Orsini-Rosenberg var direktør for den keiserlige opera. Han bestilte og produserte flere av Mozarts operaer, inkludert “Die Entführung aus dem Serail” og “Le nozze di Figaro.” Orsini-Rosenberg hadde et nært samarbeid med Mozart, men de var ofte uenige om kunstneriske og økonomiske spørsmål. Tross spenningene var Orsini-Rosenberg en viktig støttespiller for Mozarts arbeid.
Baronesse Gottfriede van Swieten var leder av biblioteket og en kunstbeskytter. Hun introduserte Mozart for Bach og Handel og bestilte verk fra ham. Hun bidro også til å organisere fremførelser og var en viktig støttespiller i å spre Mozarts musikk. Hun var konservativ, som mange andre, men støttet Mozart til tross for kunstneriske uenigheter.
Teresa Salieri var Salieris kone og en sanger. Vi vet ikke så mye om hennes liv og karriere, men vi vet hun støttet Salieri i hans karriere og hjalp ham med å opprettholde kontakter i viktige miljøer i Wien.
Katherina Cavalieri var en sopran og Salieris elev. Hun sang i Mozarts operaer, og skapte dermed spenning mellom ham og Salieri. Hun var respektert for sin imponerende vokale rekkevidde og tekniske ferdigheter.
Venticello I italiensk opera er en venticello en mindre karakter som vanligvis formidler nyheter eller sladder for å fremme plottet. Begrepet “venticello” betyr bokstavelig talt “liten vind” på italiensk, og refererer til karakterens funksjon som en bærer av informasjon eller en katalysator for hendelser i historien.
Giuseppe Bonno var en østerrisk komponist av italiensk opprinnelse. Han jobbet som hoffkomponist og kapellmester for prinsen av Sachsen-Hildburghausen og Joseph II. Han skrev mest for sangere, inkludert operaer, oratorier og messer. I Amadeus er han en taus bifigur.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi og våre partnere teknologier som cookies for å lagre og / eller få tilgang til enhetsinformasjon. Hvis du ikke samtykker eller trekker tilbake samtykke, kan det påvirke visse funksjoner og funksjoner negativt.