18. okt
Multisalen
450 ,-
90 minutter uten pause.
Electrocutango presenterer konsertforestillingen Contrastes. Den vil utforske fascinasjonen for møtet mellom vidt forskjellige danse-tradisjoner i dialog med musikk.
Bak navnet Electrocutango skjuler komponist og musiker Sverre Indris Joner seg, han omtales som nestor innen Latinamerikansk musikk i Norge. Han gjorde seg bemerket med kvartetten Tango for 3 på 90-tallet.
Bandets musikk krysser kontinuerlig grensene mellom argentinsk tradisjon og inspirasjon fra alle mulige populærsjangre. Med seg i denne konsertforestillingen er de talentfulle argentinske tango-danseparet Geraldin Rojas og Ezequiel Paludi, de anerkjente norske danserne Gry Bech-Hansen og Kristian Alm.
Den kunstneriske visjonen er å tilføre denne ofte litt museale sjangeren en ny horisont og retning, og nå inviteres dansen på en tilsvarende streben mot et nytt og emosjonelt ladet visuelt uttrykk basert på tango-sjangeren og andre danse-uttrykk og tradisjoner, alt fra funk til moderne dans.
Bandets innovative innfallsvinkel fornyer tangoen som musikkform, og som danseform. Idéen startet med to nylig innspilte videoer som utforsker forskjellige retninger av fusjon. Det vokste, og nå er det blitt en leken og utforskende danse- og konsertforestilling. En opplevelse utenom det vanlige!
Sverre Indris Joner – piano, programmering
Odd Hannisdal – fiolin
Steinar Haugerud – kontrabass
Kaspar Uljas – bandoneon
Magnus Sefaniussen Eide – trommer
Geraldin Rojas
Ezequiel Paludi
Gry Bech-Hansen
Kristian Alm
Koreografikonsulent:
Nina Lill Svendsen
Electrocutango setter sin ære i at man fornemmer tangueroens identitet, selv når den er filtrert gjennom elementene fra elektronika, RnB, worldmusikk og jazz. Bandet har dedikert seg til å videreutvikle den argentinske tangoen i sin egen retning og for de har mottatt lovord for sin sjangerforståelse kombinert med uredd innovasjon.
Tangofestivaler så vel som milonga´er og klubber ga Electrocutango en varm velkomst og deres første album «Felino» regnes i dag som en klassiker innen den nye elektrotangoen, både i Buenos Aires og internasjonalt.
Joner, som komponerer musikken til Electrocutango, har også utvidet tango-begrepet i symfonisk retning bl.a. med fiolinkonserten “Con cierto toque de tango” som ble innspilt av Henning Kraggerud og KORK. Han har også i en mannsalder dykket dypt i annen latinamerikansk musikk med bandene Tango for 3, Hovedøen Social Club og La Descarga.
Geraldine Rojas startet med tangodans allerede som 6-åring og danset bokstavelig sine barnesko sammen med tangolegender som orkesterleder Osvaldo Pugliese og sanger Roberto Goyeneche. Hun har danset i er rekke anerkjente tangoshow i Argentina og har turnert verden rundt, samt danset i internasjonale filmer som krim-thrilleren Assassination Tango av Robert Duvall (produsert av Francis Ford Coppola), The Man Who Captured
Eichmann og Je ne suis pas là pour être aimé.
De siste 18 årene har hun med sin faste partner Ezequiel Paludi etablert en tango-danseskole og eget kompani i Amsterdam.
Mens Gry Bech-Hanssen slet sine første dansesko hos Bærums egen Kirsti Skullerud, tok Kristian Alm sine første piruetter på Operaens ballettskole. Første gang Kristian og Gry danset på samme scene var på Riksteaterturné med Oslo Danse Ensemble i 1999, hvor også Nina-Lill Svendsen medvirket. Siden har de hatt aktive karrierer på hver sin kant – Kristian i Nasjonalballetten og Carte Blanche, Gry med flere fremtredende koreografer i det frie feltet.
Den argentinske tango-musikken utviklet seg som kjent fra en enkel dansemusikk med afrikanske og europeiske røtter, til fra 60 tallet av å bli en kunstart som strakk seg inn i de klassiske orkestrene og konsertsalene, langt fra sitt folkelige opphav.
Tangodansen derimot hadde allerede i sin gullalder i første halvpart av forrige århundre utviklet seg til å bli en meget sofistikert sosial dans med sterke elementer av konkurranse, et ønske om å vise seg frem og imponere.
Mye av motivasjonen kan ha vært den ekstremt skjeve kjønnsfordelingen i det argentinske samfunnet på den tiden og dermed ha lagt grunnen forsærlig mennenes behov for å gjøre seg visuelt attraktive.
Men de siste 70 år har ikke tangodansen utviklet seg videre i særlig grad. Det har tvert i mot blitt et poeng å konservere den slik den var.
Dette har fungert godt for rekruttering til tradisjonen og til sosial dans, men har kanskje gjort det vanskeligere at tangodansen har kunnet utvikle seg med mere kunstnerisk frihet og utforske tradisjonen videre.
En annen utvikling kan man spore i street- og hiphopdans, som på sett og vis har vært igjennom et endring og transformasjon fra sin start som møteplass og middel for å skape tilhørighet til subkulturens identitet, og gått gjennom en utvikling som har gått i performativ og scenisk retning. Den moderne dansen har sin helt egne filosofi, estetikk og mål.
Men det er ikke så ofte man får anledning til å la disse tradisjonene møtes.
“Joner er en bemerkelsesverdig kreativ tanguista og har med Electrocutango funnet en aldeles uimotsigelig og raffinert versjon av tango for det 21. århundre. Joners helt personlige stil er krydret med inspirasjon og kunnskap fra mestrene Salgán og Piazzolla, og hans originale komposisjoner er fulle av rytmisk kompleksitet”
For å gi de beste opplevelsene bruker vi og våre partnere teknologier som cookies for å lagre og / eller få tilgang til enhetsinformasjon. Hvis du ikke samtykker eller trekker tilbake samtykke, kan det påvirke visse funksjoner og funksjoner negativt.