(FORESTILLINGEN ROMEO OG JULIE ER AVLYST)
— Når vi bruker ord som allerede er sagt, føles det naturlig å bruke kostymer som allerede er brukt, forklarer scenografi- og kostymedesigner for Romeo og Julie, Sanna Dembowski. Hun leter seg for tiden gjennom Kildens lagre – på jakt etter gamle skatter hun kan bruke til å skape forestillingens univers.
Når Kilden Teater nå setter opp Shakespeares klassiker Romeo og Julie, dykker alle de involverte dypt ned i materialet, og gjenoppdager ordene, følelsene og historien. Dette gjelder også scenografi- og kostymedesigner Sanna.
— Jeg bruker mye tid sammen med skuespillerne og regissøren, og har deltatt på prøvene helt fra starten. Jeg ser hvordan stykket utvikler seg, og finner både kostymer og scenografi underveis i prosessen, forklarer hun, og utdyper:
— Det kan være noe begrensende med å bestemme for mye før prøvene starter. Når regissør Laurent Chétouane fører oss så dypt ned i tekstmaterialet, lander vi noen ganger på helt andre konklusjoner enn det vi trodde i forkant. Da er det helt naturlig for meg at også kostymene og scenografien blir til underveis.
Samarbeidet med regissør Laurent Chétouane har foregått i over 20 år.
— Vi har jobbet sammen på rundt én oppsetning i året helt siden ca år 2000, og selv om vi endrer oss som personer på 20 år, har dynamikken mellom oss vært den samme hele tiden, sier Sanna.
Hun har siden prøvestart brukt mye tid i Kildens lager, for å lete etter skatter hun kan bruke til å skape forestillingens univers. Være seg kostymer, scenografi eller rekvisitter – Sanna ønsker å bruke det som finnes i Kilden fra før av.
— Jeg finner det veldig inspirerende å jobbe sånn som dette. Når jeg leter i lagrene finner jeg ting jeg aldri kunne kommet på selv – ting som passer enda bedre enn noe jeg kunne sett for meg. Og jeg må virkelig si at det er enormt fascinerende å jobbe med Shakespeare. Det er et helt eget univers, og kompleksiteten i karakterene gjør arbeidet enormt spennende, smiler hun.
Interessen for teater var for Sanna et resultat av hennes store hobbyer som barn.
— Jeg har alltid elsket å tegne og lese, og da jeg ble tatt med i teateret oppdaget jeg at teater egentlig var en kombinasjon av mine største interesser. Så teater har vært en del av livet mitt så lenge jeg kan huske, forklarer hun.
Dette er andre gang hun og regissør Laurent Chétouane gjester Kilden. Sist var de her med Kirsebærhaven av Anton Tsjekhov i 2021/2022. Hun forteller at hun elsker å jobbe i Norge, og i Kilden spesielt:
— Det er en generell positivitet her som du ikke finner så mange andre steder. Alle de involverte i forestillingen, alle verkstedene og andre jeg treffer her er veldig vennlige og støttende, med et oppriktig ønske om å hjelpe. Det gjør det ekstra fint å jobbe her, forteller hun.
9. februar er det klart for premiere på dette verdenskjente stykket i Kilden. Vi gleder oss til å dykke ned i teksten sammen med publikum – og kanskje oppdage noen nye sider ved det klassiske stykket.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi og våre partnere teknologier som cookies for å lagre og / eller få tilgang til enhetsinformasjon. Hvis du ikke samtykker eller trekker tilbake samtykke, kan det påvirke visse funksjoner og funksjoner negativt.